Sejarah

Satu Dua Tiga Lekok, Jantan Betina Aku Ketok!

Masa menulis agenda ni saya baru saja dengar ulang-ulang lagu mambo Italiano nyanyian Dean Martin dan Lagu Historia De un Amor saxophone and piano instrumental. 

 

Baru dua lagu pun menghasilkan feeling sempurna. Baru dua. Sedangkan Hollywood adalah pusat penghasilan jutaan masterpiece sejak berpuluh tahun.

 

Satu Filem keluar mereka untung billion atau trillion. Kaum yang kaji tersirat kitab dengan yang memegang ayat-ayat permukaan kitab dah tentu beza.

 

Macam Firman Tuhan tidak sama orang yang celik dan yang buta.

 

Kita Bersyahadah tetapi kita hanya melafazkan tetapi tidak menyaksikan, manakala bangsa mat salleh dan yahudi ni nampaknya tidak melafazkan tetapi mereka menyaksikan.

 

Justeru, akibat hanya melafazkan di bibir dan tidak menyaksikan di hati, kita telah lelah dalam kegelapan ini.

 

Sebelum ini saya cakap kita ibarat hamster.

 

Entah kenapa bangsa yang suka ambil lambang singa atau harimau dalam bendera dan jata negara tiba-tiba bertukar menjadi hamster.

 

Maaf cakap ni.

 

Kita suka nak jadi Singa atau harimau sebab gagah, berani dan garang.

 

Tapi tak ramai yang nak jadi Sang Kancil. Mungkin sebab badan Sang Kancil kecil.

 

Tapi disebabkan akal Sang Kancillah ramai binatang terselamat dari dibaham buaya atau harimau. 

 

Sang Kancil dengan selamba mengatur buaya-buaya dalam sungai dan memijak kepala buaya-buaya bodoh tu untuk menyeberang sungai untuk makan buah.

 

Si Kancil sambil pijak kepala buaya sambil baca manteranya yang berani dan terkenal itu “satu dua tiga lekok jantan betina aku ketok” lalu sesudah selamat menyeberang, tergelak berdekah-dekah sang kancil apabila berjaya memperdaya buaya-buaya itu.

 

Dah lama perhati. Kita orang melayu bangsa yang baik dan tolak ansur.

 

Baca Juga Peng’China’an Malaysia: Konspirasi Atau Realiti?

 

Tapi baik tanpa Akal Bijaksana seperti Sang Kancil akan menyebabkan kita akan dibaham oleh  binatang-binatang buas yang lahap. 

 

Akal Sang Kancil ini perlu untuk kita memperdaya dan membalas semula semua tipu helah yang dikenakan ke atas bangsa kita

 

Semoga dengan wujudnya Melayu-Melayu berakal Sang Kancil satu hari nanti, kita akan lebih digeruni.

 

Bukannya jadi bangsa majoriti tapi kena libas sebab hanya berpuasa dibulan Ramadhan pula oleh cina-cina bersifat buaya pelahap ni.

 

Saya nak tulis lagi silibus Sekolah Sang Kancil ni tapi di episod berikutnya.

 

Selamat berpuasa.

Nadia Aziz

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Dapatkan Kandungan Demi Malaiu Sekarang!
Terima Notifikasi Setiap Kali Kami Siarakan Kandungan Baru