Kerajaan komited untuk mempertingkatkan kedudukan al-Quran dalam semua aspek, termasuk pengukuhan dasar, pembangunan institusi dan pendekatan pelaksanaan yang menyeluruh. Justeru, dapatan itu dijalankan menerusi sumbangan kerajaan sebanyak RM2 juta kepada Yayasan Persatuan Institusi Tahfiz Al-Quran Kebangsaan (PINTA Kebangsaan). Selaras dengan konsep MADANI yang dibawah salah satunya adalah Kesejateraan. Islam melalui kehadiran Rasulullah S.A.W membawa rahmat kepada sekalian alam (rahmatan lil ‘alamin) maka ahli Quran pula membawa kita kepada kebaikan .
Daripada Mu’az bin Anas al-Juhaniy RA, bahawa Nabi S.A.W bersabda:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَعَمِلَ بِمَا فِيهِ ، أُلْبِسَ وَالِدَاهُ تَاجًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، ضَوْءُهُ أَحْسَنُ مِنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ فِي بُيُوتِ الدُّنْيَا لَوْ كَانَتْ فِيكُمْ ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِالَّذِي عَمِلَ بِهَذَا
Maksudnya: “Sesiapa yang membaca al-Quran dan mengamalkan isi kandungannya, maka pada hari kiamat kedua ibu bapanya akan di pakaikan mahkota, sinarnya lebih terang daripada cahaya matahari berada di rumah kita. Bagaimana menurut perkiraan kalian, bagaimana agaknya ganjaran untuk orang yang mengamalkannya sendiri?”.
[Riwayat Abu Daud, no. Hadith 1453]
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata usaha positif turut dilakukan untuk memperkasakan Institusi Tahfiz termasuk melalui sumbangan persatuan perniagaan dan dermawan di seluruh negara.
“Saya amat berharap Yayasan PINTA akan digerakkan sebagai organisasi strategik bagi memperkasakan sistem pendidikan ahli PINTA dan meningkatkan kesejahteraan hidup mereka,” katanya merujuk kepada 23,000 orang di Masjid Wilayah Persekutuan berhubung program Himpunan Huffaz Malaysia.
Menurutnya, kerajaan ingin menjadikan golongan huffaz lebih berdaya saing dengan memiliki kelayakan akademik dan tidak terpinggir daripada aliran pendidikan kebangsaan.
Pengukuhan Institusi Tahfiz
Mendepani cabaran modenisasi dan perubahan teknologi yang pesat perlu menggabungkan ilmu
dan kemahiran secara seimbang dalam pengukuhan Institusi Tahfiz Negara Kita.
Institusi tahfiz sama ada kerajaan atau swasta mesti berubah agar sejajar dengan keperluan semasa masyarakat masa kini.
Kemajuan sesebuah negara juga menuntut kewarasan daripada penduduk masa kini. Kepesatan pembangunan dipaksa kepada orang ramai.
Namun Dalam Menghadapi Cabaran Ini,
Kerajaan dan masyarakat mesti berfikir secara jujur dan memahami keperluannya secara mendalam perubahan yang diingini Banyak aspek kehidupan telah berubah termasuk pendidikan .
Kita juga menerima tempias akibat proses pemodenan. mesti diuruskan dengan rapi supaya jangan ketinggalan dengan kemajuan.
Begitu juga dengan Institusi Tahfiz yang memerlukan transformasi dan pendekatan baharu teruskan mengangkat kedudukan al-Quran ke peringkat seterusnya.
Penyelidikan yang teliti dan muktamad diperlukan untuk melihat apa yang perlu diubah.Tumpukan kepada prinsip utama yang melahirkan huffaz. Malah di kawasan lain mereka tidak kehilangan ilmu al-Quran yang tersemat dalam jiwa mereka.
Cabaran Modenisasi Dan Teknologi
Pembangunan Malaysia yang berkembang maju telah membawa banyak perubahan dalam
kehidupan rakyatnya.Ia turut memberi impak kepada perkembangan Institusi Tahfiz.
Mutakhir ini ,kita telah memperlihatkan Institusi Tahfiz terbahagi kepada tiga bentuk;
- Institusi Tahfiz yang masih mengekalkan elemen tradisional yang hanya mempelajari ilmu al-Quran dan fardu ain sahaja.
- Institusi Tahfiz yang menggabungkan ilmu al-Quran, ilmu qiraat dan ilmu agama.
- Institusi Tahfiz yang menggabungkan ilmu al-Quran, ilmu qiraat dan ilmu sains.
Ia wujud akibat dari proses modenisasi yang telah membentuk disiplin ilmu yang semakin kecil tetapi banyak. Ini menjadikan usaha untuk membentuk kurikulum dan pengagihan masa belajar menjadi semakin sulit.
Begitu juga dengan penguasaan pelajar ke atas didiplin ilmu yang pelbagai tersebut menjadi semakin sukar kerana metod pengajian ilmu tersebut adalah berbeza.
Kepesatan teknologi masa kini yang bergerak pantas menjadi cabaran baru dalam aspek pendidikan. Intitusi tahfiz sama ada mahu atau tidak terpaksa berdepan dengan kemajuan teknologi agar tidak ketinggalan.
Pentadbir dan guru perlu menguasai teknologi agar pengurusan dan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) menjadi lebih mudah dan berkesan. Ia akan meningkatkan kos pentadbiran, peralatandan latihan yang sudah semestinya terpaksa ditanggung oleh pelajar.
Selain itu, ia juga turut menjadi dilemma di kalangan guru dan pelajar untuk mendalami teknologi, ilmu dan hafazan secara serentak. Beban ini menjadi lebih berat untuk ditanggung oleh Institusi Tahfiz swasta yang kebanyakkannya berada dalam keadaan serba kekurangan.
Seterusnya, tambah beliau, ia termasuk pewujudan modul latihan perguruan ‘ulul albab’ di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
Selain itu, Institut Pendidikan dan Penyelidikan Islam telah ditubuhkan untuk meneroka peluang pembangunan diri untuk Huffaz di seluruh negara.
Graduan Tahfiz diberi peluang melanjutkan pelajaran di peringkat sijil sehingga ke peringkat universiti. Katanya, dia berharap untuk mempunyai sejumlah 125,000 Huffaz profesional menjelang 2050.
Pendek kata, kini terdapat lebih 1,000 Maahad Tahfiz di seluruh negara, dengan lebih 60,000 pelajar dan lebih 9,000 guru, institusi untuk menghafaz dan memahami al-Quran. Kebanyakannya dikendalikan oleh sektor swasta dan kerajaan negeri.
Sejarah Penubuhan Tahfiz
Sejarah penubuhan Tahfiz di negara ini bermula sekitar tahun 1960-an apabila kursus pengajian dan bacaan diadakan di Masjid Negara.
Penciptaan kelas ini dicadangkan oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman. Ini adalah usaha untuk memperkasakan amalan membaca Al-Quran selepas Majlis Tilawah Al-Quran Kebangsaan ditubuhkan pada tahun 1960.
Pada tahun 1972, kelas tersebut dikenali sebagai Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat, kemudiannya dinamakan Darul Quran. Institusi boleh menambah nilai dengan mengambil penyelidikan ke peringkat diploma.
Sejak 1997 Darul Quran berada di bawah kendalian Kementerian Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan kampus baharunya terletak di Kuala Kubu Bharu, Selangor. Selaras dengan Dasar Pendidikan Tahfiz Negara.
Rentetan Sejarah
Sememangnya pada dekad 1990-an, kesedaran terhadap pendidikan Islam termasuk pengajian al-Quran semakin meningkat khususnya dalam kalangan kelas menengah Melayu. Kelantan menjadi tempat yang subur dengan kewujudan Maahad Tahfiz. Perkembangannya telah berkembang pesat berkat sokongan kerajaan negeri dan pakar.
Salah satu langkah kerajaan negeri ialah penubuhan Sekolah Berasrama Penuh Tahfiz dengan kemasukan oleh pelajar yang mendapat sekurang-kurangnya 4 ‘A dalam Ujian Penilaian Rendah (UPSR) dan mempunyai tahap bacaan al-Quran yang tinggi.
Hasilnya amat memberangsangkan. Ini terutama berlaku dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di mana pelajar memperoleh prestasi yang baik. Kini Maahad Tahfiz berkembang pesat di seluruh negara. Ramai ibu bapa cenderung menghantar anak mereka belajar di luar negara.
Menariknya, Maahad Tahfiz ini boleh berbeza seperti dengan latihan akademik dalam SPM, Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) atau Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).
Tahap Kompetitif Dalam Kualiti Pendidikan
Sebagai cara menggalakkan persaingan dan membangkitkan minat pelajar, Maahad Tahfiz menawarkan beberapa kelebihan di samping hafazan Al-Quran, antaranya:
Sebagai penyedia pendidikan berkualiti, Maahad Tahfiz seharusnya menyediakan kemudahan infrastruktur yang mencukupi seperti bilik darjah, perpustakaan, kantin, surau, makmal sains, makmal bahasa dan kemudahan taman permainan.
Selain itu, peranan badan bukan kerajaan (NGO) menyokong pertubuhan Tahfiz adalah sama penting.Yayasan Persatuan Institusi Tafiz Al-Quran Kebangsaan (PINTA Kebangsaan) dan Persatuan Madrasah Al-Quran Malaysia (PERMATA) boleh bertindak dengan menjalankan pelbagai aktiviti bersama.
Ia juga boleh membuat cadangan kepada pihak berkuasa untuk memperkemas dan mengukuhkan institusi. Pencerahan hala tuju agama ini mesti mendapat sokongan dan sokongan ramai.
Profesional, termasuk profesional pendidikan, boleh memberikan nasihat dan bimbingan kepada pelajar dan pemimpin sekolah.Untuk mendapat sokongan institusi ini, ia mesti disokong secara material dan moral.
Daripada Ali bin Abi Thalib R.A, bahawa Nabi S.A.W bersabda:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَاسْتَظْهَرَهُ [أي: عَنْ ظَهْرِ قَلْبِيٍ] فَأَحَلَّ حَلاَلَهُ وَحَرَّمَ حَرَامَهُ أَدْخَلَهُ اللّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَشَفَّعَهُ فِي عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ
Maksudnya: “Barang siapa yang membaca dan menghafal al-Quran lalu menghalalkan yang halal di dalamnya dan mengharamkan yang haram di dalamnya nescaya Allah akan memasukkannya dengan sebab itu ke dalam jannah, dan menerima syafa’atnya untuk 10 orang daripada keluarganya yang kesemuanya mesti masuk ke dalam neraka”.
[Riwayat al-Tirmizi, no. Hadith 2905]
Kebolehpasaran Huffaz
Golongan huffaz ini, mempunyai aset yang mencukupi untuk beroperasi khutbah secara berjemaah. Pandangan yang luas dan potensi yang besar dan sangat bernilai jika telus dan diurus dengan baik.
Kesedaran masyarakat menjadikannya berkembang dengan kepelbagai Model Institusi Tahfiz bagi memenuhi permintaan yang tinggi.
Kepelbagaian bentuk dan corak Pendidikan Tahfiz ia berkaitan Pendidikan Am sebagai alternatif komunikasi Keluarga bagi Bakal Huffaz membuat pilihan terbaik untuk kelangsungan hidup anak-anak mereka.
Beberapa Institusi Tahfiz sedang memperkasakan institusi mereka yang mengajar ilmu Al-Quran ,Ilmu agama dan sains bergabung untuk melahirkan ulama pakar. Ia dapat memartabatkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang sederhana di mata dunia.
MISI CAPAI 100,000 LIKE
Anda memiliki tulisan mengenai Melayu yang ingin dikongsikan? Hantar di sini.
Jangan lupa follow kami di Twitter, Instagram, YouTube & Tiktok Demi Malaiu. Sertai Telegram kami DI SINI untuk kandungan yang menarik dan membangkitkan jati diri bangsa!
untuk lebih banyak bacaan sila lawati lamanweb demimalaiu.com