Malaysia Negara Majmuk Berbilang Kaum
Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai masyarakat yang pelbagai kaum, budaya dan agama. Persefahaman dan perpaduan masyarakat secara tidak langsung menjejaskan keharmonian dan keamanan di Malaysia.
Toleransi, budi bahasa dan keamanan adalah asas kepada hubungan antara kaum . Firman Allah SWT:
“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangi kamu untuk agama mereka, dan tidak mengusir mereka dari negerimu.”
Ulama berbeza pandangan tentang undang-undang yang mengawal akses ke tempat ibadat agama lain.
Pertama haram. Sebahagian ulama Syafi’i menganggap memasuki tempat ibadat agama lain adalah haram.
Imam Syihabuddin al-Ramli di dalam kitabnya Nihayatul Muhtaj ila Syarh al-Minhaj telah menyebut maksudnya: “Gereja dan biara merupakan salah satu tempat orang-orang kafir kerana ia adalah tempat perlindungan bagi syaitan-syaitan dan adalah dilarang ke atas kita untuk memasukinya dan adalah ditegah kita daripadanya, sekiranya terdapat gambar di dalamnya.”
Sebab (‘illah) pengharaman adalah kerana kewujudan patung-patung di dalam rumah ibadat tersebut.
Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PN) Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari berkata tindakan NGO terbabit menurunkan iklan program berkenaan di laman Facebook rasminya, menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena.
“Program ini bukanlah tidak baik dari sudut asasnya, tetapi memerlukan penyertaan daripada golongan agamawan seperti kerjasama dengan JAKIM.
“Ini kerana ada isu, kalau kita bawa khususnya belia beragama Islam ke gereja, walaupun tujuan asalnya adalah untuk mengenali antara agama satu sama lain,” katanya ketika membahas Bajet 2023 peringkat jawatankuasa KBS di Dewan Rakyat, hari ini (14 Mac 2023).
Beliau yang juga Ketua Pemuda PAS dan PN berkata, perkara ini mencetuskan kebimbangan dan berdasarkan maklumat dalam Facebook rasmi NGO terbabit, mengiklankan program ke gereja pada 18 Mac (Sabtu ini), tetapi kemudian diturunkan.
“Ini bermakna ada satu benda yang mungkin tidak sesuai atau tidak kena pada pandangan masyarakat dan sebagainya.
“Walaupun mungkin KBS tidak mempunyai kaitan secara langsung, tetapi kerana dana ini ada dari KBS untuk NGO seperti ini.
Pengerusi Penaja MN Negeri Sembilan, Badrul Hisham Shaharin, beliau turut mengingatkan berhubung Perkara 11 Perlembagaan Malaysia yang menyatakan dengan jelas bahawa Islam adalah agama Persekutuan.
Katanya, sebarang usaha mempromosi agama lain dalam kalangan umat Islam ialah jenayah.
“Semua bebas amal agama masing-masing tetapi promosi (dakwah) agama lain dalam kalangan (umat) Islam itu jenayah.
Naib Presiden (Strategi dan Pembangunan) Impact Malaysia Mastura M Rashid berkata , “Projek Artikel 11” adalah sebahagian daripada inisiatif #MalaysiaInklusif oleh Impact Malaysia bertujuan meningkatkan persefahaman golongan muda dalam aspek kepelbagaian kaum dan agama di negara ini.
“Projek Artikel 11 mempunyai dua gerak kerja. Pertama, lawatan menerusi program Jom Ziarah di mana belia akan dapat menziarahi rumah ibadat yang berlainan daripada agama sendiri untuk tujuan melihat persamaan nilai dan perbezaan agama.
Hukum Memasuki Gereja dan Rumah Ibadat Agama Lain
Para ulama’ berbeza pendapat dalam hukum memasuki rumah ibadat agama lain:
1. Haram : Antara yang berpandangan hukumnya ialah haram ialah Imam Syihabuddin ar-Ramli, Imam Ibn Hajar al-Haitami (Rujuk Nihayatul Muhtaj 2/63, Tuhfatul Muhtaj 2/424). Para ulama’ mazhab Syafi’e menyatakan pengharamannya ialah di atas ‘illah kewujudan patung-patung.
2. Makruh: Sebahagian ulama’ mazhab Hanafi berpandangan solat dalam gereja ialah makruh, dan Ibn Nujaim menukilkan fatwa daripada Ibn al-‘Alaa al-Ansari akan kemakruhan memasuki biara Yahudi dan gereja Nasrani kerana ia tempat perkumpulan syaitan. Namun pandangan yang lebih tepat menurut Ibn Nujaim ialah hukumnya makruh tahrimi. (Lihat Hasyiyah Ibn ‘Abidin 1/380, Al-Bahr ar-Ra’iq 1/480 dan 7/214; Al-Fatawa al-Hindiyyah 5/346), dan ini juga pandangan yang paling tepat menurut Ibn Taimiyyah (Lihat, dan Al-Fatawa al-Kubra 5/327).
Diriwayatkan bahawa Ibn ‘Abbas R.A dan Imam Malik juga memakruhkan solat di gereja. (Al-Adab as-Syar’iyyah, 3/431). Ini juga pandangan sebahagian ulama mazhab Syafi’e, dan diharamkan bagi Muslim solat di gereja jika mereka melarangnya. (Hasyiyah ‘Umairah, 1/222). Imam Bahuti dari mazhab Hanbali memakruhkan solat di dalam gereja yang mempunyai patung berdasarkan hadith Malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang mempunyai patung. (Kasyaf al-Qanna’ 1/293)
3. Harus : Ini ialah pandangan Ibn Qudamah dan Al-Mardawi daripada mazhab Hanbali. Ibn Qudamah juga meriwayatkan bahawa Hasan al-Basri, Umar Abdul Aziz, Sya’bi dan Al-Auza’ie juga berpegang pada pendapat ini. Imam al-Bahuti dari mazhab Hanbali juga mengharuskan memasuki gereja dan biara yang tidak mempunyai patung. (Rujuk Al-Mughni 8/113 dan 2/57, Al-Insaf fi Ma’rifati ar-Rajih min al-Khilaf, 1/496, Kasyaf al-Qanna’ 1/293 dan Al-Muhalla 1/400). Imam Khatib as-Syarbini pula mengharuskan memasuki gereja dan biara jika tiada patung di dalamnya. (Mughni al-Muhtaj, 6/78)
Kesimpulan
1. Al Quran : Haram
Sebab larangan itu jelas. Maksudnya, kita dilarang menyertai ibadah agama lain. Dan Allah SWT menegaskan hal ini dalam Al-Quran Al-Karim.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir!,Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah,Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat,Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat,Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”.
(QS. Al-Kafirun : 1-6)
Memasuki gereja, terutamanya ketika orang sedang beribadat, bermakna kita percaya kepada ajaran ini. Dalam hal ini, Allah SWT dengan tegas menyatakan: “Kamu adalah agamamu dan aku adalah agamaku”.
Ini bermakna dalam hal aqidah boleh campur tangan . Dengan kata lain bahwa dengan ikut kegiatan tersebut dikuatiri menafikan Islam secara tidak disengajakan dalam hati kita . Naudzubillah min dzalik, semoga kita di jauhkan dari hal yang demikian.
2. Fatwa Umar: Haram
Larangan ini berbeza dengan kata-kata Sayyidina Umar bin al-Khattab R.A.
“Apabila orang-orang kafir sedang merayakan hari-hari agamanya, maka janganlah kamu memasuki tempat-tempat ibadah mereka, kerana kemurkaan Allah akan menimpa mereka.”
Seperti yang dijelaskan dalam point pertama, memasuki gereja Islam adalah haram bagi orang Islam. Malah Sayyidina Umar bin al-Khattab R.A berkata bahawa jika orang Islam mengunjungi tempat ibadat orang lain pada siang hari atau ketika mereka sedang meraikan upacara keagamaan, kemurkaan Allah akan datang.
- Merujuk kepada Perkara 11 iaitu Kebebasan beragama.
- Perkara 11 (1) Perlembagaan yang memperuntukkan bahawa : “Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkan agamanya.”
- Fasal (4) Undang-undang Negeri, dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.
Per. 11(4):
- Perkataan “dan berkenaan dengan Wilayah Persekutuan, undang-undang persekutuan” dimasukkan selepas “Undang-undang Negeri” di baris satu oleh Akta A206, Jadual, berkuat kuasa dari 1-2-1974.
- Kemudiannya pula, perkataan “Wilayah Persekutuan” digantikan dengan “Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan” oleh Akta A585, Jadual, berkuat kuasa dari 16-4-1984.
- Perkataan “Kuala Lumpur dan Labuan” digantikan dengan “Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya” oleh Akta A1095, seksyen 13, berkuat kuasa dari 1-2-2001.
MISI CAPAI 100,000 LIKE
Anda memiliki tulisan mengenai Melayu yang ingin dikongsikan? Hantar di sini.
Jangan lupa follow kami di Twitter, Instagram, YouTube & Tiktok Demi Malaiu. Sertai Telegram kami DI SINI untuk kandungan yang menarik dan membangkitkan jati diri bangsa!
untuk lebih banyak bacaan sila lawati lamanweb demimalaiu.com