Apakah Tauhid sifat 20 merupakan ciri wajib kesempurnaan Tuhan? Adakah semua ini ada kaitan dengan Asmaul Husna? Adakah rasional untuk mempercayai bahawa hanya 20 daripada sifat Allah termasuk 99 Asmaul Husna? Jika demikian, bukankah Tauhid sifat 20 wajib itu membatalkan 99 Asmaul Husna?
Jika mengetahui maksud sebenar setiap Asmaul Husna ianya bukan sekadar terjemahan, maka orang akan faham bahawa 99 Asmaul Husna itu termasuk sifat wajib yang dirumuskan oleh Ahlu sunnah Wal Jamaah.
Dalam bukunya Al Maqshad Al Asna, Imam Al Ghazali R.A membahas tentang alasan mengembalikan Asmaul Husna (solat lima waktu). kepada makna hakikinya dan ciri sifat Ma’ani menurut pegangan Ahlussunnah Wal jamaah.
Imam Ghazali R.A juga menjelaskan, meskipun nama Asmaul Husna sangat banyak, namun secara substantif kembali pada dzat dan sifat Ma’ani seperti berikut:
- Asma’ul Husna, atau kembalinya kepada hakikat, adalah peringatan betapa Allah SWT patut dihormati. Al Haq, atau zat Tuhan, adalah perkara yang sama.
- Semoga Allah merahmati Asmaul Husna, yang kembali kepada hakikat dan menolak kelakuan yang tidak patut seperti al Quddus, as-Salam dan seumpamanya.
- Kerana al Quddus menunjukkan zat Allah sekaligus menafikan sifat-sifat yang tidak wajar yang ada dalam hati manusia, sedangkan as-Salam menunjukkan zat Allah dan sekaligus menidakkan aib yang tidak patut bagi-Nya.
- Asmaul Husna, yang kembali kepada salah satu sifat Ma’ani seperti Al ‘Alim, Al Qadir dan seumpamanya. Kerana nama Al ‘Alim menunjukkan sifat ‘ilm, sedangkan nama Al Qadir menunjukkan sifat qudrah.
- Asmaul Husna yang kembali kepada hakikat itu disertai dengan mengingkari dan menyandarkan kepada perkara lain seperti Al Mulk dan Al Aziz. Kerana Al Mulk menunjukkan zat Allah yang tidak memerlukan sesuatu dan segala sesuatu selain itu pasti memerlukanNya, sedangkan Al Aziz menunjukkan pengertian zat Allah yang tiada tandingannya.
- Asmaul Husna yang kembali kepada hakikat itu disertai dengan bersandarkan kepada perkara lain seperti Al ‘Ali, Al’ Azim dan seumpamanya. Kerana Al ‘Ali menunjukkan zat Allah yang darjatnya mengatasi segala zat, sedangkan Al ‘Azim menunjukkan zat dari sisi yang melampaui batas ilmu manusia.
- Asmaul Husna yang kembali kepada fitrah qudrah disertai dengan bersandarkan kepada perkara lain seperti Al Qahhar, Al Qawiyy dan seumpamanya. Kerana ia menunjukkan sifat penguasaan terhadap perkara yang terkawal, sedangkan Al Qawiyy menunjukkan makna sifat qudrah yang disertai dengan kesempurnaannya.
MISI CAPAI 100,000 LIKE
Anda memiliki tulisan mengenai Melayu yang ingin dikongsikan? Hantar di sini.
Jangan lupa follow kami di Twitter, Instagram, YouTube & Tiktok Demi Malaiu. Sertai Telegram kami DI SINI untuk kandungan yang menarik dan membangkitkan jati diri bangsa!
untuk lebih banyak bacaan sila lawati lamanweb demimalaiu.com